Jag är inte överkänslig!!

Jag tycker så mycket om när jag får svar på varför jag reagerar på vissa sätt. I det nyaste numret av ToppHälsa (7/2012) så fick jag läsa något som gjorde mig glad! Där stod en artikel om HSP (Highly Sensitive Person, LÄNK TILL WIKI) och det stämde väldigt bra in på mig. Det är INTE en diagnos, utan ett personlighetsdrag. Så, nu vet jag lite mer om varför jag reagerar som jag gör. HAPPY!

Det som kännetecknar en HSP är...
  • är kapabel att genomföra djup bearbeting av information.
  • plockar upp diskreta saker när de lär sig saker.
  • kan inte lära sig saker väl när den är överupphetsad.
  • är lojal, känslosam och omtänksam.
  • är bra på att göra uppgifter som kräver djup koncentration och fokus.
  • kan prestera uppgifter med precision, detalj och snabbhet.
  • är väldigt noggrann.
  • är bra på finmotoriska rörelser.
  • påverkas mer av koffein än vanliga människor.
  • kan hålla sig stilla längre än vanliga människor.
  • har en aktivare högerhjärnhalva.
  • är naturligt kreativ.
  • är fantasifull.
  • påverkas mer av intryck än vanliga människor.
  • kan förstå människokänslor djupare än vanliga människor.
  • är bättre på att hitta fel.
  • är bra på att undvika fel och misstag också.
  • presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen.
  • arbetar bäst när situationen är lugn, tyst och avslappnad.
  • föredrar att känna och uppleva saker tyst för sig själv.
  • är en jättebra organisatör.
  • är en hårt arbetande perfektionist.
  • är omsorgsfull och barmhärtig.
  • är begåvad i andlighet.
  • är utrustad med ett otroligt konstnärligt sinne.
  • bryr sig om miljön.
  • har ett sinne för uppskattning av natur, konst och musik.
  • märker diskreta förändringar i en persons utseende, förändring av ett föremåls placering m.m.
  • ställer djupa och tankeväckande frågor.
  • stör sig lätt på ljud.
  • läser andras sinnen och humör.

ALLT stämmer in på mig...
Så, jag är inte överkänslig! Bara extra känslosam ;)
Nu vet ni!
Tessy
2012-05-27 @ 01:14:35
URL: http://terezlundman.blogg.se/

kom på att de kan ha med esc att glra så ja väljer art att inte kåsa ditt sms för ja ska se de bu < =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

nordsvensken

drömmer om ett liv norr om polcirkeln

RSS 2.0